Τα 7 πράγματα που ξέρουμε λάθος για τα παιδικά και τα μόνιμα δόντια.

Έρχονται και πάλι οι λατρεμένες, σε μικρούς και μεγάλους, γιορτές, και οι πρωταγωνιστές των ημερών είναι ήδη στις επάλξεις από τα τέλη Νοεμβρίου: χριστουγεννιάτικο δέντρο, γράμματα στον ‘Αη Βασίλη, δώρα και υπέροχα εποχιακά γλυκά. Απολογισμός μετά του Αη Γιαννιού: κιλά και τερηδόνες. Παρακάτω θα δείτε τι κάνουμε λάθος και τι μπορούμε να κάνουμε για την προστατεύσουμε τα δόντια μας όλο το χρόνο.


1) Τα γλυκά χαλάνε τα δόντια.

Στην πραγματικότητα και οι υδατάνθρακες (ψωμί, ζυμαρικά, πατάτες κλπ) τα χαλάνε, επειδή διασπώνται σε ζάχαρη μέσα στο στόμα. Καθώς και τροφές που περιέχουν υδατάνθρακες, όπως το γάλα και τα φρούτα.

2) Αρκεί ένα βούρτσισμα την ημέρα.

Στην πραγματικότητα τα μικρόβια του στόματος χρειάζονται 24 ώρες για να οργανωθούν και να σχηματίσουν την πλάκα, μια κολλώδη επίστρωση πάνω στο σμάλτο που πολύ δύσκολα αφαιρείται με το βούρτσισμα. Χρειάζεται να βουρτσίζουμε τουλάχιστον δύο φορές τη μέρα για να μην προλαβαίνει να σχηματιστεί η πλάκα.

3) Αρκούν δύο βουρτσίσματα την ημέρα.

Στην πραγματικότητα, με τα δυο βουρτσίσματα καθαρίζονται τα 3/5 των επιφανειών των δοντιών. Μένουν όμως βρώμικες οι πλαϊνές περιοχές, εκεί που το κάθε δόντι ακουμπά το διπλανό του, και που μόνο με νήμα καθαρίζονται. Τουλάχιστον λοιπόν μια φορά την ημέρα νήμα.

4) Αρκούν δύο βουρτσίσματα και νήμα καθημερινά.

Στην πραγματικότητα, κάποιος που έχει υψηλό τερηδονικό κίνδυνο υφίσταται συχνές απασβεστιώσεις στο σμάλτο του από τα οξέα των μικροβίων. Αυτές είναι η αρχή της κοιλότητας που θα εξελιχθεί σε τερηδόνα. Χρειάζεται λοιπόν να ενισχύσει το σμάλτο του και να βοηθήσει την επανασβεστίωσή του χρησιμοποιώντας φθοριούχο στοματικό διάλυμα.

5) Αρκούν δύο βουρτσίσματα + νήμα + στοματικό διάλυμα καθημερινά.

Στην πραγματικότητα, για εκείνους που χαλούν συχνά τα δόντια τους, χρειάζεται και έλεγχος της διατροφής με αποστάσεις ανάμεσα στα γεύματα, αποφυγή συχνών τσιμπολογημάτων και τροφών πλούσιων σε ζάχαρη.

6) Τα νεογιλά δόντια δεν προλαβαίνουν να χαλάσουν γιατί θα αλλάξουν

Στην πραγματικότητα, η τερηδόνα προσβάλλει ΟΛΑ τα δόντια ακριβώς το ίδιο. Οι καλπάζουσες τερηδόνες μπορούν να εμφανιστούν ταχύτατα, ακόμη και στα δοντάκια του μωρού, όταν πχ ξυπνάει για μπιμπερό όλη τη νύχτα.

7) Κάνουμε πολλά και μικρά γεύματα για να τρώμε λιγότερο.

Στην πραγματικότητα, είναι ιδανικά 3 κύρια γεύματα και 2 ενδιάμεσα υγιεινά σνακ. Όταν δεν τρώμε, το σάλιο μας, με τις πολλές ρυθμιστικές του ιδιότητες, «επιδιορθώνει» τις μικροβλάβες που γίνονται στα δόντια μας από τα οξέα σε κάθε γεύμα.

ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ

1. Αφήνουμε ελάχιστα γλυκά σε κοινή θέα και φυλάμε τα υπόλοιπα σε μη εμφανές σημείο.
2. Προτιμάμε φρούτα (ρόδια, μήλα πολλών ειδών, μανταρίνια, πορτοκάλια) που είναι πιο υγιεινά και που δημιουργούν χρωματικά ένα πανέμορφο ντεκόρ.
3.Έχουμε υγιεινά σνακ εύκολα προσβάσιμα (αυγά,γιαούρτια 2% με κανέλα, φέτες και γαλοπούλα με λίγα λιπαρά, ψωμί ζέας ή ολικής αλέσεως, πολύσπορο, σπιτικά ποπ κορν για τα παιδιά για να απολαύσουν τις χριστουγεννιάτικες ταινίες τους μπροστά στην τηλεόραση κλπ).
4. Πράσινο ή λευκό τσάι χωρίς ζάχαρη, με διάφορες γεύσεις,δελεαστικά τοποθετημένο στην όμορφη χριστουγεννιάτικη γωνιά μας, θα μας βοηθήσει να αντισταθούμε στο συνεχές μασούλημα.

Χριστίνα Παυλίδου – Παιδοδοντίατρος

Λαζαράκη 6, 16675 Γλυφάδα | Τηλ: 2108944733 | Κινητό: 6932914090 | www.fullofsmiles.gr