Γιατί οι νέοι εγκαταλείπουν το Facebook;

People show their smartphones on December 25, 2013 in Dinan, northwestern France. AFP PHOTO / PHILIPPE HUGUEN (Photo credit should read PHILIPPE HUGUEN/AFP/Getty Images)

Θεωρείται ο αδιαμφισβήτητος κυρίαρχος στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Και είναι. Το Facebook όμως όσο μεγαλώνει σε αριθμό ενεργών χρηστών, τόσο μεγαλώνει σε ηλικία και χάνει τη φρεσκάδα που είχε τα πρώτα του χρόνια.

Οι σημερινοί έφηβοι, χοντρικά όσοι γεννήθηκαν μετά το 2000, φυσικά και διαθέτουν προφίλ στο Facebook και κάνουν με ευκολία χιλιάδες φίλους. Όμως δεν μένουν εκεί.

Χωρίς να απενεργοποιήσουν το λογαριασμό τους, επιλέγουν νέα κοινωνικά δίκτυα για να ανοίγονται, να εκδηλώνουν τα ενδιαφέροντά τους, να συνομιλούν μεταξύ τους. Το Instagram και το Snapchat είναι τα πλέον ανερχόμενα εναλλακτικά μέσα που προτιμούν οι μικρές ηλικίες. Πλατφόρμες συνομιλίας όπως το Viber, το What’s app κερδίζουν τους σημερινούς πιτσιρικάδες που πειράζουν τις φωτογραφίες τους στο Prisma και στο Retrica. Το Facebook είναι δεύτερη επιλογή. Και υπάρχει λόγος γι’ αυτό.

Στο Facebook καραδοκεί το άγρυπνο μάτι του γονιού, του συγγενή, του καθηγητή. Ο καθένας θεωρητικά μπορεί να τσεκάρει την ορθογραφία σου, το πόσο σεμνή είναι η φωτογραφία που ανέβασες, την επιλογή της παρέας σου.

Μπορεί να δει σε ποια δημοσίευση πάτησες like ή τι σχολίασες. Ό,τι κοινοποιείς εκεί, ανεξαρτήτως του επιπέδου ασφάλειας απορρήτου που έχει έχεις ορίσει, μπορεί να γίνει ανά πάσα στιγμή δημόσιο.

Και η “παρέα” του Facebook έχει μεγαλώσει. Εκεί ξημεροβραδιάζονται πλέον όλες οι ηλικίες και όλες οι κατηγορίες. Θα μπορούσε κανείς να πει ότι το Facebook την έπαθε όπως τα Everest, που από το απόλυτο νεανικό στέκι της δεκαετίας του ’90, σιγά σιγά εξελίχθηκε σε τόπο συνεύρεσης συνταξιούχων και μέρος ανάπαυσης αστυνομικών.

Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι τα νέα στον τοίχο του Facebook είναι πλέον κατά ένα μικρό ποσοστό αυτό που ήταν κάποτε ή αυτό για το οποίο εξ αρχής δημιουργήθηκε ως δίκτυο. Όλο και λιγότερο μοιράζονται οι χρήστες τις προσωπικές τους στιγμές, τις οικογενειακές φωτογραφίες, τις σκέψεις τους και τα αστεία τους. Αντιθέτως, όλο και περισσότερο εμφανίζονται σοβαρές ειδήσεις, κοινοποιούνται αστεία βίντεο και ατάκες άλλων, χορηγούμενες αναρτήσεις με σπαμ περιεχόμενο και πολιτικά ποστ ιστοσελίδων κάθε απόχρωσης.

Κάθε τι προσωπικό έχει ατονήσει. Άλλωστε, τα τελευταία χρόνια γίνεται μεγάλη εκστρατεία ενημέρωσης της νέας γενιάς από την Ελληνική Αστυνομία και φορείς όπως η Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα που επισημαίνουν στους χρήστες όλων των ηλικιών το πόσο επικίνδυνο μπορεί να γίνει το Facebook από την κοινοποίηση πληροφοριών σε αγνώστους.

Το Instagram από την άλλη μεριά, (που είναι πλέον θυγατρική ιστοσελίδα του Facebook) προσφέρει έναν εναλλακτικό τρόπο προσωπικής έκφρασης, μέσα από τις φωτογραφίες σε μια κοινότητα χρηστών με σαφώς μικρότερο μέσο όρο ηλικίας.

[wt-tip]Το Instagram σέβεται την επιθυμία των χρηστών για ανωνυμία. Ακόμη περισσότερο, το Snapchat επιτρέπει να σβήνονται τα ψηφιακά χνάρια των χρηστών από το μήνυμα που έστειλαν ή τη φωτογραφία που ανέβασαν.[/wt-tip]

Το σημαντικότερο;

Η γενιά που σήμερα είναι γονείς εφήβων ή μεγαλύτεροι σε ηλικία, δύσκολα κατεβάζει στο κινητό της το Snapchat, μια εφαρμογή που ανανεώνεται διαρκώς και απαιτεί μεγάλη εξοικείωση με τη χρήση των έξυπνων κινητών τηλεφώνων. Οι περισσότεροι άνω των 30 θα βρουν άλλωστε αρκετά ανιαρό να επεξεργάζονται τις σέλφι τους με τα παιχνιδιάρικα φιλτράκια της εφαρμογής.

Είναι πολύ μεγάλη κουβέντα να προαναγγείλει κανείς το τέλος μιας ιστοσελίδας που έχει αλλάξει τον τρόπο κοινωνικοποίησης και ενημέρωσης των ανθρώπων για όλο τον προηγμένο κόσμο.

Όμως είναι βάσιμο να υποθέσουμε κάτι άλλο. Ότι όπως ήρθε το Facebook μια μέρα και δημιούργησε μια ανάγκη για δισεκατομμύρια ανθρώπους, με τον ίδιο τρόπο θα δημιουργηθούν νέα δίκτυα που θα καλύψουν νέες ανάγκες.